11 juli 2016

Nagybereg Református Liceum

Nagybereg Liceum Het lycéum is onderdeel van de Hongaars Gereformeerde Kerk en is gevestigd in de plaats Nagybereg in het zuidwestelijk deel van Oekraïne waar Hongaars wordt gesproken. Stichting Tabitha onderhoudt al jaren contacten met dit lycéum.

Het Lycéum stelt zich ten doel tot de top van de scholen in West-Oekraïne te behoren. Tot op heden is de school daarin geslaagd maar door een wettelijke regeling uit 2008 van de Oekraïense overheid wordt dit steeds moeilijker. De overheid heeft in deze wet vastgesteld dat, wil een school in aanmerking komen voor rijkssubsidie, de school de leerstof in de Oekraïense taal moet aangebieden. Echter, de leerboeken in het Oekraïens zijn niet voorhanden.

De school is een internaat en heeft twee van elkaar gescheiden slaapgebouwen (dormitory’s) voor de meisjes en voor de jongens. Het meisjes dormitory is ondergebracht in een gebouw van de gemeente Nagybereg, waarin voorheen een medische post was onder gebracht.

In 2008 heeft de gemeente aangegeven dat in 2011 dit gebouw niet meer beschikbaar zou zijn voor de school omdat er andere plannen mee waren.In het voorjaar van 2009 is men daarom gestart met het bouwen van een nieuw meisjesinternaat (dormitory). Door steeds aanvullende eisen van de overheid moet er echter steeds meer worden bijgebouwd waardoor de bouw nog steeds niet afgerond is. Door de extra eisen zijn de geschatte kosten voor de bouw aan het einde van 2011 enorm gestegen. Daardoor ligt de bouw soms maanden stil omdat er niet voldoende geld is om verder te bouwen. (Dit is overigens geen ongewoon verschijnsel in Oost Europese landen). Stichting Tabitha is in 2009 een overeenkomst voor een vast bedrag aangegaan met de leiding van de school en zal zich hieraan houden.

2012 - Reis Roemenië en Oekraïne-581Naast dit bedrag voor de bouw van het meisjesinternaat steunt Stichting Tabitha de schoolleiding en leerlingen met gratis kleding en inventaris voor de school, als matrassen, computers, fitness-apparaten, enz. Voor speciale excursies van de leerlingen wordt ook met enige regelmaat steun verleend wanneer de leerlingen zelf niet voldoende geld bijeen kunnen brengen.

Locatiegegevens project

De school is gevestigd in de plaats Nagybereg, Oekraine.

Contactpersoon project ter plaatse

Toth Laszlo, directeur van het Liceum en dominee in Nagybereg
Adras Mako, leraar op het liceum