Nagybereg Református Liceum

Nagybereg Liceum

Dit lycéum is onderdeel van de Hongaars Gereformeerde Kerk en is gevestigd in Nagybereg. Deze plaats ligt in het zuidwestelijke deel van Oekraïne, waar Hongaars wordt gesproken. Stichting Tabitha onderhoudt al jaren contacten met dit lycéum.

Het Lycéum stelt zich ten doel tot de top van de scholen in West-Oekraïne te behoren. Tot op heden is de school daarin geslaagd maar door een wettelijke regeling, van de Oekraïense overheid uit 2008 werd dit steeds moeilijker. De overheid heeft in deze wet vastgesteld dat, wil een school in aanmerking komen voor rijkssubsidie, de school de leerstof in de Oekraïense taal moet aanbieden. Echter, de leerboeken in het Oekraïens waren niet voorhanden.

Internaat

De school is een internaat en heeft twee van elkaar gescheiden slaapgebouwen, voor de meisjes en voor de jongens. Het verblijf voor de meisjes was ondergebracht in een gebouw van de gemeente Nagybereg, waarin voorheen een medische post was onder gebracht.

In 2008 heeft de gemeente aangegeven dat in 2011 dit gebouw niet meer beschikbaar zou zijn voor de school omdat er andere plannen mee waren. In het voorjaar van 2009 is men daarom gestart met het bouwen van een nieuw meisjesinternaat (dormitory). Door steeds aanvullende eisen van de overheid moest er echter steeds meer worden bijgebouwd. Door de extra eisen zijn de geschatte kosten voor de bouw  enorm gestegen. Daardoor lag de bouw soms maanden stil omdat er niet voldoende geld was om verder te bouwen. (Dit is overigens geen ongewoon verschijnsel in Oost Europese landen). Enkele jaren geleden heeft men door een donatie van de Hongaarse kerk het gebouw toch af kunnen maken en is het in gebruik genomen.

2012 - Reis Roemenië en Oekraïne-581Stichting Tabitha steunde de schoolleiding en leerlingen met gratis kleding en inventaris voor de school, als matrassen, computers, fitness-apparaten, enz, maar doordat het de laatste jaren steeds langer duurde voor deze artikelen door de douane werden vrijgegeven, is de Stichting hier voorlopig mee gestopt.

Locatiegegevens project:

De school is gevestigd in de plaats Nagybereg, Oekraïne.

Contactpersonen project ter plaatse:

Andras Kovacs, directeur van het Lycéum en Adras Mako, leraar op het lycéum.